Saturday, 24 May 2014

Ketahui Kelebihan dan Cara membedong bayi dengan betul

Ketahui Kelebihan dan Cara membedong bayi dengan betul.

Assalamualaikum semua, semoga anda dan bayi sentiasa sihat dan gembira. Topik kita hari ini ialah cara membedong bayi kita. bagaimana cara yang betul dan selesa bagi anak kita.

Saya pada permulaannya dahulu, berpuluh kali mencuba nak membedung anak saya dengan elok,tapi tak jadi-jadi, ada sahaja tersenget,tangan anak terkeluar,kaki terkeluar dan tak kemas langsung.Kadang-kadang pengasuh anak pun cakap, awak ni bedong anak macamna?Aduhai. dalam hati, tangan tak betul kew ni? aku ni tak berbakat sangat ke sampai nak bedong anak sendiri pun payah.

Tapi setelah menonton video ini, saya bertukar kepada ibu yang yakin,saya boleh buat, saya berbakat! saya betul-betul ikut tips yang dalam video ini kongsi ,Alhamdulillah hari ini saya dah boleh bedung anak saya dengan cantik dan kemas :) 

 


Buktinya? tengok ni,anak saya Hana Khadeeja, 5 bulan ++ pon masih nak dibedung bila tidur 



Membedong merupakan istilah yang sering digunakan untuk ‘membungkus’ bayi dengan kain. Kain yang digunakan pun biasa disebut dengan kain bedong.
Antara kelebihan membedong bayi:


  1. Membedung dapat membantu bayi tidur lebih lena
  2. mengelakkan selimut biasa yang mudah bergerak dan menutupi muka bayi. ini akan menghalang bayi untuk bernafas yang boleh mengakibatkan Sindrom Kematian Bayi Secara Mengejut atau SIDS
  3. Membantu agar bayi berasa lebih selamat dan selesa. Kain bedung yang membalut bayi membuatkan bayi merasa seperti didalam kandungan ibunya
  4. Mengelakkan bayi dari menggosok dan mencakar mukanya sendiri terutama jika tidak dipakaikan sarung tangan
  5. Mengelakkan bayi dari mengangkat tangannya ke atas – keadaan ini terjadi apabila bayi terkejut disebabkan oleh bunyi yang kuat disekelilingnya
  6. Supaya kaki bayi tersebut dpt ditegakkan semasa diikat agar tidak pengkar @ tidak tegak 
  7. Memudahkan para ibu ketika penyusuan bayi dilakukan

Ketika bayi anda dibedong, dia akan rasa hangat dan selesa. Bedong juga berguna untuk menenangkan si kecil ketika dia menerima rangsangan yang berlebihan.
*Jika kelahiran bayi anda disambut oleh bidan ataupun anda bersalin di hospital, biasanya sebelum pulang ke rumah, mereka akan ajarkan cara-cara untuk membedong bayi.


Bila Berhenti Membedung?

Adalah dicadangkan agar anda tidak lagi membedung bayi setelah bayi berumur tiga atau empat bulan ke atas. ini kerana pada umur begini bayi sudah mula belajar meneroka disekelilingnya. Pada waktu ini bayi perlu bergerak tanpa ada halangan untuk pertumbuhan seterusnya. Bedung bayi perlu untk membina tulang bayi yang lebih tegap agar bayi dapat merangkak, berdiri dan berjalan pada masa akan datang
Jom kita lihat cara membedong :- 


Jadi inilah cara bedong yang boleh kita praktiskan jika anda tiada membeli bedong moden. Bukan payah pun kan :)

Semoga Membantu, selamat mencuba semua .. 


Sedikit Info : Dalam masa berpantang kita tidak di galakkan sama sekali memberi ubat-ubatan pada bayi , 
jadi untuk tentukan bayi mendapat nutrisi yang cukup , boleh ditentukan oleh pemakanan ibu yang di salurkan melalui susu badan , oleh itu saya cadangkan pengambilan set berpantang shaklee ,di mana ia bagus utk diri sendiri dan juga bayi , 
contoh 
vitalea bagus untuk nutrisi ibu dan anak . 1 biji vitalea bersamaan 20 hidangan makanan,

Omega bagus untuk mengempiskan perut dan bagus untuk tumbesaran otak bayi. 

Kenapa ??? doktor Zubaidi pon cadangankan set berpantang dari shaklee.. 
Dan Anda juga boleh baca di sini :-  Set Berpantang Shaklee 
- See more at: http://butiksihatcomel.blogspot.com/2014/05/menu-ketika-berpantang.html#sthash.T8M2oakQ.dpuf
untuk ketahui lebih lanjut boleh ke : Set Berpantang shaklee 
aya cadangkan set berpantang shaklee.. 
Kenapa ??? doktor Zubaidi pon cadangankan set berpantang dari shaklee.. 
Dan Anda juga boleh baca di sini :-  Set Berpantang Shaklee 
Apa kata Mereka ? 
Testimonial Set Pantang Shaklee1 Pilihan Supplement Shaklee Ibu Bersalin, Berpantang, Pembedahan & Rambut Gugur

CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem

Pakej : 
Tips-tips menarik 
konsuktasi sepanjang masa

hubungi saya dapatkan yang terbaik :)  

Kawasan COD 

Bandar Seri Putra - Bangi , Putra Makhota , KLCC , KTM Mid Velly , KTM Seputeh , KTM Salak Selatan , KTM Bandar Tasik Selatan , KTM Serdang, KTM Kajang , KTM UKM , KTM Kajang , KTM Batang Benar , KTM Nilai 

- See more at: http://butiksihatcomel.blogspot.com/2014/05/menu-ketika-berpantang.html#sthash.T8M2oakQ.dpuf

Mungkin Anda Juga meminati :-
Bilakah Boleh Minum ais Selepas Berpantang?
Menu Ketika Berpantang
Tips Menjaga Luka jahitan Bersalin

aya cadangkan set berpantang shaklee.. 
Kenapa ??? doktor Zubaidi pon cadangankan set berpantang dari shaklee.. 
Dan Anda juga boleh baca di sini :-  Set Berpantang Shaklee 
Apa kata Mereka ? 
Testimonial Set Pantang Shaklee1 Pilihan Supplement Shaklee Ibu Bersalin, Berpantang, Pembedahan & Rambut Gugur

CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem

Pakej : 
Tips-tips menarik 
konsuktasi sepanjang masa

hubungi saya dapatkan yang terbaik :)  

Kawasan COD 

Bandar Seri Putra - Bangi , Putra Makhota , KLCC , KTM Mid Velly , KTM Seputeh , KTM Salak Selatan , KTM Bandar Tasik Selatan , KTM Serdang, KTM Kajang , KTM UKM , KTM Kajang , KTM Batang Benar , KTM Nilai 

- See more at: http://butiksihatcomel.blogspot.com/2014/05/menu-ketika-berpantang.html#sthash.T8M2oakQ.dpuf
CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem

Pakej : 
Tips-tips menarik 
konsuktasi sepanjang masa

hubungi saya dapatkan yang terbaik :)  

Kawasan COD 

Bandar Seri Putra - Bangi , Putra Makhota , KLCC , KTM Mid Velly , KTM Seputeh , KTM Salak Selatan , KTM Bandar Tasik Selatan , KTM Serdang, KTM Kajang , KTM UKM , KTM Kajang ,

CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem

Pakej : 
Tips-tips menarik 
konsuktasi sepanjang masa

hubungi saya dapatkan yang terbaik :)  

Kawasan COD 

Bandar Seri Putra - Bangi , Putra Makhota , KLCC , KTM Mid Velly , KTM Seputeh , KTM Salak Selatan , KTM Bandar Tasik Selatan , KTM Serdang, KTM Kajang , KTM UKM , KTM Kajang , KTM Batang Benar , KTM Nilai 
- See more at: http://butiksihatcomel.blogspot.com/2014/05/menu-ketika-berpantang.html#sthash.T8M2oakQ.dpu

0 comments:

Post a Comment