Tuesday, 2 September 2014

7 langkah Kurangkan Risiko Anak Jaundis / Demam Kuning

7 langkah Kurangkan Risiko Anak Jaundis / Demam Kuning

Salam ibu-ibu terhebat , berapa week dah hamil ? teruja kan dengan kehamilan . Saya sekarang sudah 36 Weeks. Berdebar-debar menunggu kelahiran anugerah Allah yang ke dua ini . Dalam masa saya juga risau tentang masalah biasa yng dihadapi sekarang iaitu Jaundis atau demam kuning. Dari awal kehamilan lagi murse dah inform saya " aizah, darah O , risiko anak kuning lebih ".   Semasa Anak 1st Alhamdulillah anak saya tiada jaundis , walaupun semasa lahir hanya 2.3 Kg. 

Sebenarnya, demam kuning ini , boleh di elakkan dari bayi dalam kandungan lagi.Bagaimana? dengan amalan pemakanan kita.pemakanan yang bernutrisi dan bebas daripada unsur-unsur bahan sampingan yang banyak MSG. 

Lihat ibu ini yang Sangat menjaga kesihatannya semasa hamil,semasa berpuasa pun amat cergas:-
 

Kenali dulu apakah itu demam Kuning :-

BAYI yang baru lahir berisiko menghidap demam kuning atau dikenali sebagai jaundis, sama ada bersifat normal atau patologi.Lebih kurang 50 ke 60 peratus bayi yang lahir cukup bulan mengalami jaundis pada minggu pertama hingga ke minggu kedua selepas dilahirkan.Jaundis juga biasanya berlaku kepada bayi yang dilahirkan tidak cukup bulan.Pada sesetengah bayi, ia berlaku hanya sekejap, tidak merbahaya dan akan hilang sendiri atau dengan rawatan yang ringkas . Tetapi dalam kes-kes tertentu, ia boleh menjadi serius dan perlu diberi perhatian








Cara Kesan Jaundis :-

Putih Mata dan juga kulit bertukar menjadi kuning, boleh lihat dgn jelas bila ditekan pada kulit.
Kerap tidur
Biasanya bayi yang lahir mengalami warna kekuningan ini disebabkan pigmen kuning atau lebih dikenali dengan nama bilirubin yang meningkat dalam darah.Bilirubin ini berlaku akibat pemecahan sel-sel darah merah sewaktu bayi lahir. Ketika bayi dalam kandungan, bilirubin dibuang melalui plasentra dan seterusnya oleh organ. Hati dari ibu akan diolah menjadi bilirubin untuk dibawa ke usus dan seterusnya dibuang melalui proses tinja.


Namun setelah bayi lahir, proses tadi akan dilakukan oleh hati bayi itu sendiri. Disebabkan fungsi hati belum sempurna, proses itu lebih lambat menyebabkan bilirubin tetap tinggi dalam bayi.Bilirubin inilah yang masuk ke jaringan kulit sehingga bayi kelihatan kuning pada keseluruhan tubuh dan matanya.Bagi bayi normal, setelah tiga atau empat hari kelahirannya, kadar bilirubin akan menurun perlahan-lahan seiring dengan pertambahan fungsi hatinya.Biasanya bila umur mencecah tujuh hari, bayi sudah tidak kelihatan kekuningan lagi. Inilah penyakit kuning yang bersifat fisiologi atau normal dan tidak berbahaya bagi bayi.Namun, berbeza pula bagi yang menghidap penyakit kuning patologi. Ia timbul lebih cepat dan biasanya 24 jam setelah kelahiran dan peningkatan kadar bilirubin di dalam darah bayi juga berlaku dengan lebih cepat.Jenis penyakit kuning seperti ini boleh disebabkan oleh jangkitan pada bayi, ketidaksesuaian jenis darah ibu dan bayi, serta kes yang jarang berlaku disebabkan kekurangan enzim G6PD (glukosa 6 Phosphate Dehidrogenase). Enzim ini terdapat di dalam dinding sel darah merah yang berfungsi untuk mencegah sel-sel darah merah.


Ok. jom kita lihat apa yang membantu kita lakukan semasa hamil untuk kurangkan risiko anak demam kuning:-

1.  Minum Madu :-
    Digalakkan minum madu 3 sudu sehari tanpa air, kalau bersama air 5 sudu.
2.  Minum Susu Kambing :-
    yang ni nurse memang inform kat saya supaya minum susu kambing, kalau boleh 2 Cawan  sehari, pagi atau malam. saya beli susu kambing hi goat. Tapi minum sekali jerk.. sebb minum bau kambing.. adheii... minum je kepala pusing..
3.  Buah Delima
    kita boleh minum pati delima atau makan buah delima.Masa anak 1st di akhir kehamilan saya mmg amalkan makan buah delima.
4.  Buah Kurma
      Makan buah kurma ketika sarapan dalma 3 biji pon dah ok setiap hari . nak kene pg beli ni :) 
5.   Buah Tin 
       Amalkan makan buah tin setiap 3 hari . 
6.   Minyak Zaitun 
       Amalkan minum minyak zaitun bermula hamil 5 bulan ke atas. 
7.   Peranan Suami
      Suami digalakkan mengosok lembut perut isteri sambil berselawat . ini kita boleh amalkan selalu ni kan..senang je .. klu xde masa pon sebelum tido ambil masa 10 minit ke kan ... 

Apa yang saya tgh cuba amalkan sekarang makan buah delima. Harap sangat dapat membantu :) 

Petua Merawat Anak Juandis / Demam Kuning

1. Buah Kurma dan Madu
    Sepanjang Menyusukan bayi , ibu di galakkan makan buah kurma dan minum madu 1-3 sudu setiap pagi untuk menjamin kualiti susu yang terbaik.

2. Susu Kambing 
    Ada yang sarankan supaya titiskan susu kambing ke dalam mulut bayi. Saya dulu walaupun anak tiada kuning, saya mandikan susu kambing pada anak.setiap pagi :)

3. Kaedah Jemuran
    Kebiasaanya, orang dulu-dulu amalkan jemuran pada awal pagi untuk dapatkan sinar awal dhuha, dia antara 8.30 pagi - 9.30 pagi. tapi perlu diingat jgn lebih dari waktu ini yea.. sebab kulit bayi masih nipis.

4. Madu 
    Berikan Hisapan Madu dari jari Ibu atau bapa setiap pagi



5. Urutan

    Buat urutan lembut di pelipis bayi (atas kening), dari pangkal mata dalam ke pangkal mata luar, sambil berselawat atau bertasbih, paling kurang 7x, setiap pagi. (untuk mengelakkan kuning naik ke kepala dan mengelakkan sawan)

Kaedah lain yang dapat dikumpulkan dari web-web lain :- 

6. Jaundice Herbal Bath
     Boleh didapati di kedai-kedai cina rasanya.

7. Daun Kucai 
   Mandi dengan air daun kucai, dan bilas semula dengan air suam.

8. Sengkuag Cina
   Diberi 1 sudu kecil air sengkuang cina ( sorry aizah pernah kenal sengkuang ni )



9. Daun Belimbing

   Mandi dengan air ramsan daun belimbing .



10.Air Zam-Zam 

    Berikan 1/2 sudu air zam -zam pada bayi setiap pagi.

Ada lagi petua perkongsian dari ibu-ibu di kelab ibu hamil, Menyusu dan berpantang :- 
 Perkongsian dari :- 
  • Siti Aishah Abidin : Minum Air kelapa muda setiap hari . In Shaa Allah.

Semoga Allah sihatkan anak-anak kita . 
Selamat mebcuba ibu-ibu .



Ibu-ibu mengunakan set Berpantang apa ya? jom share.. saya gunakan set berpantang shaklee.Alhamdulillah amat berpuas hati. saya turun sebanyak 14kg dalam masa 2 bulan. Strech mark pon makin berkurang dah. 




Saya nak turun lagi berat saya ni, sebab jeles sangat dengan ibu dalam video kat bawah ni boleh turun  sampai 20kg! jom sama-sama kita amalkan apa dia buat :-






CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem

Pakej : 
Tips-tips menarik 
konsuktasi sepanjang masa

Kawasan COD 

Bandar Seri Putra - Bangi , Putra Makhota , KLCC , KTM Mid Velly , KTM Seputeh , KTM Salak Selatan , KTM Bandar Tasik Selatan , KTM Serdang, KTM Kajang , KTM UKM , KTM Kajang , KTM Batang Benar , KTM Nilai 
- See more at: http://butiksihatcomel.blogspot.com/#sthash.h244IeMq.dpuf
BADAN LEBIH BERTENAGA TANPA STRESS
LUKA DALAM DAN LUAR LEBIH CEPAT SEMBUH
TIADA SEMBELIT
MENGAWAL SELERA BERLEBIHAN TANPA MENGABAIKAN NUTRIEN PENTING
BADAN LEBIH TAHAN DARI SEBARANG JANGKITAN
MENGURANGKAN LENGUH DAN SAKIT BADAN
★★BONUS!!★★
WAJAH MAKIN BERSERI
Cik B PUN MAKIN TEGANG
SUSU BADAN MELIMPAH RUAH

→Bak kata orang, bajet minimum tapi complete! Kan??? 
set pilihan 3 pon dah Berbaloi-baloi~~ ツツツ apatah lagi full set :) 
- See more at: http://butiksihatcomel.blogspot.com/search/label/SET%20Berpantang%20Shaklee#sthash.P9ki5XUz.dpuf
BADAN LEBIH BERTENAGA TANPA STRESS
LUKA DALAM DAN LUAR LEBIH CEPAT SEMBUH
TIADA SEMBELIT
MENGAWAL SELERA BERLEBIHAN TANPA MENGABAIKAN NUTRIEN PENTING
BADAN LEBIH TAHAN DARI SEBARANG JANGKITAN
MENGURANGKAN LENGUH DAN SAKIT BADAN
★★BONUS!!★★
WAJAH MAKIN BERSERI
Cik B PUN MAKIN TEGANG
SUSU BADAN MELIMPAH RUAH
- See more at: http://butiksihatcomel.blogspot.com/search/label/SET%20Berpantang%20Shaklee#sthash.P9ki5XUz.dpuf
Set Berpantang pilihan 1

http://goo.gl/eWN3Zd



Set Berpantang pilihan2


http://goo.gl/4b3lKv
Set Berpantang pilihan 3





http://goo.gl/j7TE0r



Set Berpantang pilihan 4 

http://goo.gl/o8LTOX
CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem

Pakej : 
Tips-tips menarik 
konsuktasi sepanjang masa

hubungi saya dapatkan yang terbaik :)  

Kawasan COD 

Bandar Seri Putra - Bangi , Putra Makhota , KLCC , KTM Mid Velly , KTM Seputeh , KTM Salak Selatan , KTM Bandar Tasik Selatan , KTM Serdang, KTM Kajang , KTM UKM , KTM Kajang , KTM Batang Benar , KTM Nilai 
- See more at: http://butiksihatcomel.blogspot.com/search/label/SET%20Berpantang%20Shaklee#sthash.isGzZjg9.dpuf
CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem

Pakej : 
Tips-tips menarik 
konsuktasi sepanjang masa
- See more at: http://butiksihatcomel.blogspot.com/search/label/SET%20Berpantang%20Shaklee#sthash.isGzZjg9.dpuf
CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem
- See more at: http://butiksihatcomel.blogspot.com/search/label/SET%20Berpantang%20Shaklee#sthash.isGzZjg9.dpuf



CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem

Pakej : 
Tips-tips menarik 
konsuktasi sepanjang masa

hubungi saya dapatkan yang terbaik :)  

Kawasan COD 

Bandar Seri Putra - Bangi , Putra Makhota , KLCC , KTM Mid Velly , KTM Seputeh , KTM Salak Selatan , KTM Bandar Tasik Selatan , KTM Serdang, KTM Kajang , KTM UKM , KTM Kajang ,

3 comments: