Tuesday, 13 January 2015

Sauna Selepas Senam Boleh Akibatkan Strok Haba

Sauna Selepas Senam Boleh Akibatkan Strok Haba

Assalamualaikum semua .

siapa pernah bersauna ? best tak ? mesti bestkan .. rasa relex dalam masa sama boleh bakar kalori kita.

Saya kira masih ramai yang tidak tahu sauna adalah salah satu amalan yang bagus untuk kesihatan diri bukan sahaja dalaman malah untuk kulit . Selain dapat menenangkan fikiran dan mengurangkan tekanan, jika diamalkan selalu, sauna juga membawa banyak manfaat terhadap tahap kesihatan fizikal. 
Tetapi dalam kebaikan ada juga keburukan bersauna ni .








Ritual atau rutin yang dilakukan semasa bersauna berbeza mengikut kesesuaian diri masing-masing. Namun konsep asas bagi terapi bersauna adalah untuk meningkatkan suhu badan dengan duduk dalam sebuah bilik panas yang lazimnya berada pada suhu 180 darjah Fahrenheit. Selepas 10 hingga 20 minit, iaitu apabila haba bilik itu mulai menjadi terlalu panas, seseorang itu akan menyejukkan badan samada dengan masuk ke dalam kolam renang atau mandi. Selepas berehat seketika, seseorang itu akan kembali ke bilik sauna dan rutin ini boleh diulang sekerap mungkin.



Ketahui Dulu Kebaikan Sauna ni jom :- 
petikan dari kavin zahri


  1. Mengurangkan stres – stres boleh menyebabkan kesihatan fizikal merosot. Malah ada banyak penyakit yang bersangkut-paut dengan stres. Haba dari sauna mengurangkan ketegangan otot dan merangsang penghasilan endorfin, satu kimia semulajadi yang dihasilkan dalam otak yang bertindak sebagai penahan sakit. Endorfin ini akan menjadikan seseorang itu merasa lega dan tenang.
  2. Melegakan otot – Penghasilan endorfin semasa sauna dapat melegakan kesakitan yang dialami oleh pengidap artritis serta mereka yang mengalami ketegangan otot selepas bersenam. Kenaikan suhu badan dalam sauna menyebabkan saluran darah mengembang. Hasilnya, peredaran darah akan meningkat dan ini akan membantu proses penyembuhan semulajadi badan.
  3. Kulit yang sihat dan berseri – sewaktu melakukan sauna, aliran darah ke kulit akan meningkat dan ini akan menyediakan lebih banyak nutrien di bawah kulit dan permukaan tisu. Hasilnya, kualiti kulit akan bertambah baik secara beransur-ansur.
  4. Detoksifikasi – haba yang dijana oleh badan sewaktu bersauna dapat menyingkirkan toksik yang berada di bawah kulit melalui peluh. Setiap hari kita terdedah kepada toksin samada dalam makanan atau persekitaran kita. Sauna dapat membantu badan kita mengdetoksifikasikan toksin tersebut.
  5. Hipertermia – apabila badan terdedah kepada haba yang tinggi, badan akan berada dalam keadaan seakan-akan sedang demam. Keadaan “demam” ini akan merangsang proses penyembuhan semulajadi badan. Hasilnya, sistem imunisasi badan akan menghasilkan lebih banyak sel darah putih yang berfungsi melawan penyakit dan antibodi untuk menghapuskan virus dan patogen-patogen lain.
  6. Membakar kalori – Proses berpeluh mengunakan banyak tenaga. Tenaga ini diperolehi daripada penukaran lemak dan karbohidrat sewaktu proses pembakaran kalori. Penyelidikan perubatan mendapati seseorang itu boleh dengan mudahnya berpeluh sebanyak 500 gram dalam dalam satu sesi sauna, membakar hampir 300-400 kalori.

Hingga hari ini terdapat pelbagai pilihan sauna. Sumber haba sauna termasuk kayu, elektrik, gas dan lain-lain kaedah yang lebih konvensional seperti tenaga solar. Terdapat sauna basah, sauna kering, sauna asap, sauna wap, dan orang-orang kerja yang dengan gelombang inframerah. Terdapat dua jenis utama dapur: pemanasan berterusan dan sauna yang menggunakan penyimpanan haba.


Kenapa Saya Kata Sauna Akibat Strok haba Pada Kita ?

KITA TIDAK BOLEH BERSAUNA SETELAH BERSENAM .. ingat ni tau ... jangan kerana nak kan berat badan yang ideal / nak turunkan berat badan .. kita buat ke duanya sekali dalam masa yang sama . 

Sebab apa ? 

sebab kita akan kehilangan air yang banyak dalam badan dan akibatkan dehidrasi. 

Dehidrasi ni menyebabkan kita kehilangan mineral dan sebabkan kita mudah alami kejang otot dan rasa lemah badan,kita juga akan rasa pening dan berdebar.

Selain itu , selepas kita bersenam ni, suhu badan kita meningkat tau, sebab tu kita rasa panas, muka pun jadi merah dan peluh keluar banyak.bayangkan lepas kita bersenam dengan suhu badan tinggi terus kita masuki sauna yang mempunyai suhu persekitaran yang panas.

Jika suhu dalam sauna tidak di kawal dan suhu terlalu tinggi , haaaa nilah yang sebabkan boleh alami strok haba.

Jadi sejukkan dulu badan tu selepas bersenam yea,, usah terus masuk utk bersauna.. 


Beberapa langkah-langkah keselamatan:

#Jangan duduk dalam bilik sauna lebih daripada 45 minit.
#Selepas meninggalkan sauna, pastikan anda mendapat rehat yang secukupnya.
#Minum air yang mencukupi untuk menggantikan cecair dan mineral yang hilang semasa bersauna.
#Tanggalkan kanta lekap (contact lense) sebelum memasuki sauna.
#Wanita hamil tidak boleh sama sekali bersauna


Testimoni Set Kurus Shaklee

Ramai yang nak kurus, tapi tahukah anda, nak kurus juga mesti ada teknik-teknik yang betul supaya kita kurus dengan sihat ? :) .Kurus tanpa kita memudharatkan diri kita. 

Saya cadangkan anda amalkan SET KURUS SHAKLEE , sebab dari bahan semulajadi dan sihat. 

Tak nak bersembang panjang , jom kita tengok yang sudah berjaya dengan SET KURUS SHAKLEE . 









Haaaa camne ? teruja tak semua dengan sedikit testimoni ni ? bukan badan je kurus tapi kulit pon berseri-seri dengan shaklee. Kesihatan pun terjaga .

macam mana shaklee membantu anda? 



Lecithin : -
Lecithin bertindak pecahkan lemak dan kolestrol,membersihakan salur darah kita.jika amalkan pengambilannya dapat membantu percepatkan pembakaran lemak untuk pelangsingan seimbang. selain itu, membantu mencantikkan otot dan kulit, dimana Lecithin membantu aktifkan metabolism sel dan lambatkan prosess penuaan.  

Omega Guard :- 
Omega Guard Pula membantu kita meningkatkan hormon keupayaan badan untuk membakar lemak.Omega Juga Mengurangkan penghasilan lemak. Dimana kita lebih rasa kenyang.

Alfalfa :- 
Alfalfa ini sebenarnya adalah farmasi, sebab terlalu banyak khasiat-khasiat yang terkandung di dalamnya. Dengan Amalkan alfalfa dalam jangka masa panjang membantu singkirkan lemak dan kolestrol yang berlebihan.Alfalfa mengandungi sapanin - Span  yang menyerap kolestrol berlebihan.

Herblex :- 
Kebiasaanya siapa yang nak kurus, dan mahukan set bajet , Saya sentiasa cadangkan pengambilan herblex ini, sebab apa ? herblex berfungsi sebagai detox, Segala Toksin, lemak , lendir yang berlebihan akan dikeluarkan secara pembuangan.


Cinch TM Shake :- 
Cinch membantu kita hilangkan lemak-lemak yang tidak diperlukan oleh badan, lantas membantu kita turunkan berat badan , inci dan mengekalkan otot. ramai yang mengambil cinch sebagai pelengkap untuk penurunan berat badan ini kerana ia menghalang badan mengelebeh. 

ESP:-
ESP terlampau banyak khasiat, saya juga pengguna tegar ESP. Ibarat kata macam-macam ada dalam ESP ni. salah satunya adalah dalam penurunan berat badan. selain itu kita sentiasa rasa bertenaga.membuatkan kita rasa kenyang setelah pengambilan ESP ini . dalam masa sama ia memperbaiki sel-sel dalam badan dan kulit kita. pendek kata ESP adalah yang terbaik. 

Erhmm Mudah dan lengkapkan untuk nak langsing bersama shaklee  ...  :) 

Set Kurus Shaklee ini Juga boleh mengikut bajet anda, jadi tak perlu pening-pening kepala yang berbajet sedikit. anda juga boleh kurus yea :) 

 Kebiasaanya saya akan cadangkan set bajet dengan pengambilan :-
1 ) Herblax + Lechitin atau Alfalfa + Lechitin 
Selain itu dengan set bajet ini anda boleh tambah dengan  yang lain. 

Jom Dapatkan segera SET KURUS SHAKLEE ANDA dengan saya untuk dapatkan tips menarik dan konsultasi percuma :) 



CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem

Pakej : 
Tips-tips menarik 
konsuktasi sepanjang masa

hubungi saya dapatkan yang terbaik :)


0 comments:

Post a Comment