Ketahui Simptom Dan Cara Atasi Peranakan Jatuh Sebelum Lebih Parah

Ketahui Simptom Dan Cara Atasi Peranakan Jatuh Sebelum Lebih Parah

Assalamualaikum semua wanita-wanita. semoga kita didalam lindungan Allah. In Shaa Allah.
Kita sebagai wanita banyak benda yang perlu kita titik beratkan bukan sahaja luaran malah juga dalaman kita. Peranakan atau rahim jatuh ini, bukan perkara remeh tetapi ini amat serius yang perlu kita ambil berat dan penjagaan rapi.

Masalah Peranakan atau rahim jatuh memang menjadi mimpi ngeri bagi setiap wanita lagi-lagi selepas bersalin,Sebab itulah orang tua kita amat menjaga amalan berpantang,tidak boleh itu dan tidak boleh ini.Kalau tersalah langkah takut terkesan pada masa hadapan. 












Orang-orang tua gelarkan peranakan /rahim jatuh ini sebagai tombong.

Siapakah yang berisiko alami Peranakan Jatuh ?

1. Proses kehamilan
2. Kelahiran biasa, terutama penggunaan alat bantuan seperti forsep atau vacum
3. Kongenital/baka
4. Obesiti
5. Merokok
5. Pembedahan histerektomi (buang rahim)
6. Menopaus
7. Lanjut usia

Simptom peranakan jatuh pada kaum wanita adalah seperti berikut;

1. waktu petang especially lepas asar rasa nak demam. sejuk kaki dan tangan.
2. terasa nak buang air kecil dengan kerap.
3. sakit pinggang dan sengal-sengal di bahagian bawah perut.
4. kalau kita berdiri, terasa seperti rahim seakan jatuh dan sengal.
5. cepat rasa penat kalau buat kerja.
6. peha dan betis rasa kebas-kebas.

Bagaimana kita nak tahu Peranakan / rahim kita bebetul jatuh ? 

Jom Ikut langkah-langkah di bawah :- 

Langkah 1

----- Langkah 1 ini adalah untuk wanita yang sudah berkahwin sahaja ya :) 

1) Duduk mencangkung 
2) Masukkan jari tengah ke dalam faraj kita sehingga ruas ke tiga
3) Bila masukkan jari dan tidak boleh sampai ke ruas 3, cek kan adakah kita rasa seperti bebola di dalam faraj . 
3) Jika Ya , Dapatkan rawatan Segera.

Langkah 2

1. baring lurus. jangan gunakan bantal.
2. sapu minyak gamat / minyak serai / minyak kelapa / minyak kelapa dara pada perut dan atas tundun especially di bawah pusat.
3. gosok minyak ke seluruh tempat perlahan-lahan.
4. mulakan dengan urutan di sebelah kiri perut dan bawa ke tengah.
5. urut sebelah kanan perut dan tarik ke tengah.
6. bernafas seperti biasa. cuba tekan bahagian bawah pusat, betul-betul di atas tundun.
7. kalau rasa sengal dan ada rasa benjolan kecil.. confirm... peranakan anda dan jatuh..

               
Kesan Yang kita alami jika Peranakan/ Rahim jatuh :-

1. Sakit perut yang luar biasa.
2. Keluar cecair dari rahim.
3. Keputihan/lendir putih yang banyak dari kebiasaan.
4. Sakit pada ari-ari.
5. Sakit pada dinding faraj.
6. Sakit ketika 'bersama' suami.ini pun salah 1 merunsingkan jika suami anda tidak puas bila bersama.
7. Rasa kejang pada bahagian bawah perut.
8. Terasa seperti mahu bersalin/macam ada benda nak keluar dari faraj.(Ini peringkat yang teruk).


                      


Langkah-langkah membetulkan peranakan yang jatuh.

1. baring lurus. jangan gunakan bantal.
2. elok baring dengan posisi tapak kaki boleh jejak dinding.
3. mulakan urutan sendiri sesedap rasa.
4. bila urat perut dah lembut, perlahan-lahan sila angkat kaki ke atas dinding dan pada masa yang sama tarik bahagian yang berbenjol di atas tundun ke sebelah atas ( ke arah pusat).
5. buat langkah 4 beberapa kali. kalau sengal, berhenti dulu dan ulang sehingga anda rasa lega.
6. rehat seketika sebelum bangun.
7.Selain itu kita juga boleh membuat senaman kagel 
8. Jika kita selepas bersalin , elakkan sembelit , elakan meneran semasa membuang air besar . 




Tapi Di Nasihatkan lebih baik kita mencari bidan yang pakar dalam masalah ini untuk kembalikan peranakan kita dalam keadaan normal.Saya pernah berurut untuk naikkan peranakan, Bidan akan urut sengkang peranakan/rahim memang sakitlah sikit tu. Dan pesan saya jangan takut pergi ke hospital untuk membuat rawatan lanjut, lagi-lagi jika sudah terkeluar daripada faraj. bahaya tu !


     JIKA TIDAK DI RAWAT SEGERA  ADA YANG TERPAKSA MEMBUAT PEMBEDAHAN .


Image result for pembedahan rahim jatuh


Cadangan aizah sebelum peranakan kita lebih parah , amat mencadangkan untuk menaikan kembali rahim kita ni,  untuk set premium kita boleh amalkan vivix , ESP shaklee, vitamin E dan Alfalfa Shaklee .  manakala untuk set asas ESP, Alfalfa dan Vitamin E 


Pengalaman Aizah sendiri , pernah alami Masalah peranakan jatuh selepas bersalinkan anak kedua. masa tu memang buntu fikirkan , memang nampak dah terkeluar sedikit. makan pun tak selera sangat sebab stress fikir . tapi Alhamdulillah sekarang aizah dah ok dengan amalkan teknik yang betul untuk naikkan peranakan aizah . selain mengurut tu wajib aizah ambil set peranakan shaklee untuk menguatkan peranakan / rahim kita dari dalaman bukan sahaja untuk luaran.  

Jadi aizah pun nak bantu insan-insan lain yang alami masalah peranakan jatuh seperti aizah . kerana aizah faham sangat ketakutan dan kerisauan yang di alami. sebab aizah dah rasainya .


Alhamdulillah sudah ramai yang aizah bantu dengan set rahim lemah ini dan dapat feedback yang mengembirakan . 
Anda juga berhak memilikinya demi aset terpenting kita sebagai wanita.





Akhir kata, jagalah kesihatan kita , kerana diri kita amat berharga.

Hubungi saya untuk membantu anda :-


untuk pesanan boleh hubungi saya
  CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031

29 comments:

  1. bismillah,

    tips dan exercise yg berkesan utk jaga peranakan.

    ReplyDelete
  2. memang betul lah. Saya kalau petang2 rasa seram sejuk & kerap kencing memang susaah hati. terus booking bidan urut. Setakat ni memang betul tanda2 tu.

    ReplyDelete
  3. Saya brsalin czer...baru 10hri. Slepas buang air besar dgn sembelit sekali..sya dapati ada ketulan dging lembut keluar di faraj. Ada idea atau petua bgaimana nak masukkan kembali sebab tak boleh sengkak perut

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepas bersalin anak ke 2 pon saya alamai seperti puan marlina , di sebab kan saya bersalin normal jadi boleh berurut naikan peranakan,bertungku dan makan alfalfa untuk kecutkan rahim . baru ketulan tu hilang .

      tapi dalam keadaan puan marlina , disebabkan czer ,kemungkinan rahim belom kecut sepenuhnya, boleh saya tanya puan ada terangkat barang-barang berat atau tidak ? kebiasaanya jururawat bidan akan dtg untuk buat pemeriksaan pada hari ke 10 di rumah seterusnya hari ke 20 . cuba tanya pada jururawat. setakat ini puan ada makan ubat untuk kecutkan rahim tak

      Delete
    2. sy juga ade mslh yg sama.. bersalin czer dah 4bln..sy xde makan ubat kecutkan rahim..macamana nak atasi?

      Delete
    3. sy juga ade mslh yg sama.. bersalin czer dah 4bln..sy xde makan ubat kecutkan rahim..macamana nak atasi?

      Delete
    4. salam sis nadia , in shaa Allah masih boleh di atasi , biasa bersalin czer ni , jarng orang mengurut dulu jadi yang bagusnya kita pulihkan dari dalaman dengan ambil supplemet kecutkan rahim dan jaga pemakanan kita .. . boleh whatsap saya terus ke 017 -305 3031 untuk bercerita lebih lanjut :)

      Delete
  4. Klu trjatuh terhempas byk kli tu ada kemungkinan bole terjatuh x peranakan coz sy belom kawen lg?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salm Shafiqah , jatuh pun salah satu punca peranakna jatuh dik ,

      Delete
  5. Salam kalau angkt bnda berat sekali sekala pun bole jatuh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm ... boleh sis . tgk keadaan kita jatuh .bila jatuh punggung dulu dgn kuat .. hati2

      Delete
  6. Saya 1bln bersalin..kemudian saya ada bersama suami...v saya berdarah dan sakit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh saya tanya , sis bersalin normal ataupun czer ? jika normal , saya rasa luka bersalin belum betul-betul sembuh .

      Delete
    2. selain itu , peranakan / rahim juga masih belum sembuh sepenuh dari dalaman .

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
  7. Salam, saya nk tny, saya dh bersalin hampir 2 bulan tp saya alami keputihan gatal, n saya cuba masukkn jari ke dalam vagina n dapati ada biji guli . Adakah peranakan saya turun? Tp saya cuma alami paha n kaki kebas shj

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam sis ,
      terima kasih kerana bertanya .
      semasa berpantang ada mengurut atau tidak , dan bagai mana penjagaan semasa berpantang tu ?
      boleh tinggalkan contact number pada aizah , untuk terangkan lebih details atau terus hubungi / mesej / whatsap :
      aizah 017 305 3031 .

      Delete
  8. Assalam sy ada jatuh terduduk skali. Adakah jatuh rahim?

    ReplyDelete
  9. Waalaikumusalam sis aliaa , jatuh terduduk dengan kuat boleh menjadi punca peranakan jatuh , boleh cek terlebih dahulu untuk kepastian .
    untuk saya terangkan secara details , boleh whatsap saya di 017 3053031

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum kak, saya ada cek dalam pusat ada denyut2 tapi ada benda kat kemaluan saya .. jadi rahim saya jatuh atau tidak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumusalam adik ,untuk penerangan lebih lanjut , akak cadangkan kita bersembang di whatsap, senang sedikit . adik boleh whatsap akak di 0173053031 :) . akak tunggu . in shaa Allah

      Delete
    2. Assalamuakaikum blh sy tnye sy dh 7bln brslin,ad bnde trkeluar dr faraj sy,mcm lidah,ad cara2 x untk msukkan blik,help,stress sngt

      Delete
  11. Pleasee whatsapp 0148148060

    ReplyDelete
  12. tumpang tanya...kalau tengok dlm cermin nampak mcm ada ketulan dlm faraj...itu rahim jatuh ke? mcm mana nak atasi....? dan sakit tak kalau bersama suami? sbb saya belum bersama lg sejak lepas bersalin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. jika peranakan jatuh, bila bersama suami akan rasa sakitnya tu sis. untuk bercerita lebih lanjut sis boleh whatsap saya di 0173053031 .:)

      Delete

PALING LARIS

PALING LARIS

PALING SUKA INI

PALING SUKA INI

FIRST AID DI RUMAH

FIRST AID DI RUMAH

Pengedar Shaklee Bandar Seri Putra

Pengedar Shaklee Bandar Seri Putra, Pengedar Shaklee Bukit Mahkota, Pengedar Shaklee Nilai, Pengedar Shaklee Bangi Lama, Pengedar Shaklee Teras Jernang , Pengedar Shaklee Malaysia, Stokis Shaklee

Terima kasih datang lagi

Aizah Azlem. Powered by Blogger.

Google+ Followers

Find Us On Facebook

Pengedar Shaklee Malaysia

Pengedar Shaklee Bandar Seri Putra, Bangi, Pengedar Shaklee Bukit Mahkota,Bangi, Pengedar Shaklee Impian Putra,Bangi, Pengedar Shaklee Bangi Lama, Pengedar Shaklee Bangi, Pengedar Shaklee Bandar Baru Bangi, Pengedar Shaklee kajang, & Pengedar Shaklee Nilai Impian,Nilai, Pengedar Shaklee Kampung Bahagia, Bangi , Pengedar Shaklee Nilai , Pengedar Shaklee Nilai Impian , Pengedar Shaklee Nilai 3 , Pengedar Shaklee Seksyen 7, Bangi, Pengedar Shaklee Seksyen 2, Bangi , Pengedar Shaklee Seksyen 1, Bangi , Pengedar Shaklee Seksyen 8, Bangi , Pengedar Shaklee Seksyen 3, Bangi , Pengedar Shaklee Seksyen 4, Bangi , Pengedar Shaklee Seksyen 5, Bangi , Pengedar Shaklee Bangi Avenue . Pengedar Shaklee Banyan Close , Pengedar Shaklee KUIS . Pengedar Shaklee Putra Hills Residency , Pengedar Bangi Desaria Nilai , Pengedar Shaklee bandar Puteri Bangi , Pengedar Shaklee Rinching Hilir Bangi , Pengedar Shaklee Bangi Indah , Pengedar Shaklee Kampung Bangi , Pengedar Shaklee Taman Bangi Villa , Pengedar Shaklee Komuter Bangi , Pengedar Shaklee Kampung Sungai Buah , Pengedar Shaklee Anjung Suasana , Pengedar Shaklee Southville City ,

Contact Form

Name

Email *

Message *

Ad Banner

Ad Banner
Breaking News

300x250 AD TOP

Gallery

Ewy!

http://picasion.com/

Facebook