Saturday, 25 April 2015

Tabiat Membunyikan Sendi Jari Adakah Merbahaya Atau Sebaliknya?

Tabiat Membunyikan Sendi Jari Adakah Merbahaya Atau Sebaliknya?

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. bertemu kembali kita ke entri kesihatan seterusnya.

Siapa tabiat atau hobinya membunyikan sendi jari baik mengaku!, Saya ! Haa terfikir atau tidak tabiat kita ini adakah merbahaya ataupun tidak? Ohh masih ada yang keliru dengan bagaimana bunyi sendi jari tu? bunyikan sendi jari ni , kita lipat atau mengertakkan jari kita sampai mengeluarkan bunyi "Tap". Mengertakkan sendi jari ini bukan sahaja pada jari malah ada yang lakukan pada jari kaki.

http://butiksihatcomel.blogspot.com/2015/04/tabiat-membunyikan-sendi-jari-adakah.html

Bila Kita lipat jari,kenapa mengeluarkan bunyi? untuk jawapan pada persoalan ini masih tiada pembuktian yang kukuh, tetapi mengikut pembacaan saya daripada penulisan seorang doktor, Penghasilan bunyi ini berlaku kerana tekanan negetif pada sendi dan menyebabkan penghisapan gas nitrogen haa gas ni la yang mengeluarkan letupan sebagai bunyi.macam takut pulak kan?


Habis itu bahaya ke tidak ini? dah tabiat saya dah susah nak kawal kadang-kadang tu kan ?
Bila ia jadi tabiat, mestilah selalu kita buat dan kadang-kadang secara auto bila sedang memikirkan sesuatu , sedang stress , ketika bosan,ketika rasa lenguh-lenguh. Sebenarnya apabila terlampau kerap membunyikan sendi jari, ia boleh sebabkan rengangan dari ligamen(cecair yang berada diantara sendi dan tulang) dan  jika ia berlarutan boleh menyebabkan radang sendi (osteoarthritis (OA)). haa sebab tu kadang-kadang kita rasa sengal-sengal je. Selain itu , tabiat kita ini juga jika sentiasa lakukan contohnya 5 minit sekali , berisiko ligamen jari terkoyak. / arthritis sendi jari

Dan satu lagi, ada juga sesetengah kita, suka memusingkan pinggang ke kiri atau ke kanan sehingga mebgeluarkan bunyi.Berhati-hati ya.

Tanda-tanda bahaya dari tabiat kita ni ::  

Walaupun jarang kita dengar membunyikan sendi menyebabkan penyakit yang kronik,tapi kita perlu perhatikan kesan kelainan pada jari kita dan perlukan perhatian khusus.
Cuba kita perhatikan ada tak kita :-
  • sendi jari tetiba kaku atau kejang
  • rasa ngilu dan sengal-sengal pada jari
  • Kadang-kadang sendi jari rasa panas
  • Jika tidak di atasi segera jari-jari kita semakin lemah.
  • Sendi-sendi jari nampak bengkak, jika masalah bengkak ini berlarutan, dinasihatkan berjumpa dengan doktor untuk pemeriksaan lanjut.

Tips Untuk berhenti lakukan tabiat kita ini ? Boleh cuba praktis :- 
  1. Tekadkan dalam diri " Aku tak nak menggertak jari hari ni, paksa diri jangan lakukan
  2. lakukan aktiviti yang lain ketika bosan , stress sapaya kita lupa untuk menggertak jari kita.
Saya tak nak dapat masalah radang sendi. apa perlu kita lakukan ? jawapannya ada disini !! Saksikan video lelaki ini, yang hampir lumpuh dan kini kembali sihat dan cergas:: Tipsnya amat berguna :-

  

 Semoga Membantu kita lebih sihat dan cergas. In Shaa Allah.

Anda ingin mencuba SET SENDI SHAKLEE Klik Disini 


                                       CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem



Kawasan COD 

Bandar Seri Putra - Bangi , Putra Makhota , KLCC , KTM Mid Velly , KTM Seputeh , KTM Salak Selatan , KTM Bandar Tasik Selatan , KTM Serdang, KTM Kajang , KTM UKM , KTM Kajang 


 





0 comments:

Post a Comment