Saturday, 11 July 2015

Kenali 9 Sebab Suami Cepat Sensitif Dan Merajuk

Dengar seperti pelik , tetapi ia benar . bukan wanita sahaja yang suka dan cepat merajuk ni, lelaki pun ada yang amat sensitif , Jadi jangan pandang remeh dalam hal ini, walaupun lelaki nampak tegas dan jiwa kental , tetapi jauh di sudut hatinya juga ada perasaan ingin mesra dan belaian seperti bayi.

Kadang-kadang, kerana perkara remeh temeh pun boleh membuatkan sensitif ini contohnya cara pertuturan kita. daripada cara pertuturan ni pun kadang-kadang boleh membuatkan bermasam muka berhari-hari. jom ketahui lagi apa lah yang menyebabkan punca terbesar mereka sentap ni. 



1) Menolak pelukannya 
Jangan menolak pelukan suami , walaupun ketika memasak atau membasuh pinggan, tiba-tiba suami datang peluk dari belakang dan bergurau senda ,biarkan sahaja , kenapa ? jika isteri menolak, ini mungkin akan membuatkan suami tersinggung. tetapi kadang-kadang ada juga isteri tidak niat sebegitu, kadang-kadang automatik je , jadi suami pun perlu fahami dalam keadaan situasi yang bagaimana.

2) Pakaian
Terlupa atau memang melupakan mengenai pakaian kegemaran suami kita . kadang-kadang kita tak mengosok, membasuh pakaian yang suami kita suka pakai, memang sentap la dia kan , kadan-kadang terlupa pula nak mengosok baju kerjanya. memang naya la. walaupun ini nampak remeh tapi hal ini cukup membuatkan hati mereka terguris. 

3) Panggilan Telefon 
kalau suami telefon tu , angkat segera, lainla kalau dalam keadaan memang tak boleh angkat atau kita tiada di sisi telefon . Usah biarkan suami menelefon berpuluh kali dan memotong mood hendak bercakap dah. tapi kalau isteri pun memang merajuk kan , kalau suami tak angkat call kita. jadi sana-sama lah kita betulkan diri. bila suami atau isteri call angkat ye. kalau kita tidak ada disisi telefon ketika pasangan kita call, apa salahnya call la balik .

4) Komunikasi
Komunikasi amat penting dalam rumah tangga. sentiasa perlu jaga intonasi dan cara perakapan yang sopan dan tidak meninggikan suara.jangan sesekali meninggikan suara pada suami kerana merak tidak suka kita bercakap dalam situasi seperti tidak menghormati mereka,kadang-kadang berpunca dari percakapan boleh membawa pergaduhan yang lebih besar. hati-hati

5) Laman sosial 
Cuba hadkan pengunaan lamana sosial ketiak berada dengan suami kita. Jangan kerana sentiasa dengan gadjet, isteri lupa segalanya , lagi-lagi jika hanya berduaan dengan suami kita . contohnya dalam kereta , cuba tinggalkan atau had kan melihat gadjet kita. usah biarkan suami menandu keseorangam. Ubah la kepada bersembang-sembang dengan suami . elak suami rasa mereka seperti terpinggir. haa sama-sama kita ubah ni.

6) Melayan
Melayan lelaki lain ! ini amat bahaya . jika anda memang bersikap ramah tamah. cuba simpan sifat ramah tamah itu jika dengan lelaki lain walaupun hanya dengan jiran tetangga. kalau sesama wanita tak menjadi masalah la kan. walaubagaimana pun , kita sebagai isteri mestila htahu batas-batas pergaulan yang perlu kita amalkan kan.. jangan terlalu rapat dengan lelaki lain. ini akan memercik api ke dalam masalah rumah tangga. 

7) Siaran TV 
Rasanya situasi ini selalu berlaku, suami nak tengok bola , isteri nak tengok drama. haa isteri terus je tukar siarannya. kalau betul nak tukar siaran pun, minta izin dahulu ye . 

8) Keperluan
Ambil berat tentang keperluan suami kita, masakan , pakaian ,layanan. ada sesetengah suami ini, nak isteri layannya bak raja. sebagai contoh , ketika makan , temanilah suami kita walapun kita tak makan . 

9) sakit 
ketika suami sakit , sediakanlah ubat, bantu suami , jika perlu urut suami , jangan abaikan kerana suami sudah dewasa dan sudah pandai menjaganya sendiri. ingat kadang-kadang suami ini kena layan seperti baby.  jadi menyediakan vitamin-vitamin untuk kesihatan juga, salah satu sifat mengambil berat kesihatan suami kita. bila suami sihat , kitapun senang hati kan . 

Ramai lelaki yang perasan kuat dan tidak perlu menjaga kesihatan yang terlalu details , seperti suami kepada wanita ini, sampai dah nak lumpuh pun masih lagi tidak percaya , SAKSIKAN !



Renung-renung kan.... 

                                      CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem

1 comment:

  1. Bismillah,

    comel la ending video nie...
    9 sensitif suami yg kadang2 di tutupi dengan sensitif isteri.

    ReplyDelete