Sunday, 12 July 2015

Petua Elak Santan Cepat Basi Dan Boleh Tahan Lama

Petua Elak Santan Cepat Basi Dan Boleh Tahan Lama

Assalamualaikum semua , Kadang-kadang beli santan segar sedap nak lebih sedap dalam masakan, tapi tak boleh pula beli sedikit je . paling sedikit pun sebelah biji kelapa, itu pun ada lebih lagi. nak buang sayang dan kalau simpan tidak kena pada cara akan cepat basi pula tu.



Jadi dengan masalah ini, cuba kita gunakan cara :-

Santan yang lebih itu , di letakkan dalam bekas , ambil secubit garam seterusnya tutup bekas tersebut dan simpan ke dalam peti ais .

Selama ini , saya simpan dalam peti ais camtu je tanpa letak garam sehari semalam je dah basi. sayang sangat . jadi leps ni saya nak cuba petua ini. jom sama-sama kita cuba .

Semoga bermanfaat ..
 

6 comments:

  1. oh tq atas tips ni.
    Anyway sy lebih suka beli kelapa parut daripada santan. Kelapa parut lebih senang nak simpan lebih lama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul jugak tu kan .. beli je kelapa parut , nak guna ,, perah balik .. good idea.. terima kasih sis zaleha :)

      Delete
  2. Ooo kena letak garam rupanya.. Lepas ni boleh la cuba

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun x pernah cuba b4 ni .. jom cuba .. hehe

      Delete
  3. Selalu beli dalam plastik truk masuk frezer je. nanti boleh cuba letak garam pulak

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la tu .. beli terus masuk peti ais

      Delete