Friday, 25 September 2015

Salahkah Aku Kerana Hanya Seorang Surirumah Sepenuh Masa ?

Assalamualaikum semua surirumah tangga :) . Surirumah tangga juga adalah satu kerjaya, dan kerjaya ini di idamkan majoriti kaum ibu. Surirumah sepenuh masa ,    " BERBANGGALAH ANDA MENJADI SURIRUMAH TANGGA SEPENUH MASA"
    
Kerana :-

Boleh mendidik anak dari kecil sendiri
Boleh lihat perkembangan anak-anak di depan mata
Boleh kita ajar anak-anak kita 100% cara kita sendiri
Boleh memasak untuk suami dan anak-anak yang sedap-sedap
Boleh merancang apa-apa aktiviti tanpa memikirkan jadual kerja
Boleh tumpukan perhatian penjagaan rumah tangga.
Dan banyak lagi.





Tahu tak ? majoriti kami yang bekerja ini, berimpian menjadi surirumah tangga macam anda? 

Habis tu apa salahnya menjadi surirumah tangga sepenuh masa ? 


Pernah tak Alami situasi ini ? 

Mak cik saudara : Awak ni , belajar tinggi-tinggi , tapi jadi surirumah je? kenapa tak kerja?
                Kita : tak pelah mak cik , surirumah pun kerjaya
Mak cik saudara: kerjaya apa? tak de gaji pun.penat mak hang bayaq belajar dulu.
                kita: terkedu, terasa hati :(
Mak cik Saudara: hah carilah keje, boleh jugak bagi duit kat mak ayah ko tu ha... walaupun sikit.

Dalam hati kita :: bukan tak nak kerja tapi dalam masa sama kita nak jaga juga anak kita. suami kita kata jaga anak sendiri, jangan hantar orang lain jaga! masa tu Allah sahaja yang tahu kan . 

Selain itu :- 

Kadang-kadang ada juga dengar kawan-kawan bercerita , jadi surirumah ini kadang-kadang nak beli barang keperluan diri pun serba salah . bila beli ada sahaja mulut-mulut berbunyi , menghabiskan duit suami . suami kerja penat-penat , dia syokk shopping . Padahal orang tak tahu , kita ni bertukar baju baru hanya setahun sekali, masa raya je.

" Mulut orang tak leh tutup , mulut tempayan boleh jugak ditutupnya . "

Korang tau tak ? 

Kami surirumah ini , bukan mahu menyusahkan suami atau sesiapa tetapi kami memikirkan yang terbaik untuk masa depan keluarga kami , Menjaga anak-anak dengan kudrat sendiri , menjaga makan minum suami setiap waktu, masak sendiri tanpa beli di kedai setiap hari . mejaga keselesaan rumahtangga . jangan pandang ringan tugas kami surirumah tangga, tugas kami tanpa meminta pembayaran yang lebih , jika kewangan hanya cukup-cukup makan , Bersyukurlah .

Dan jangan memandang surirumah tangga sepenuh masa tidak tertekan seperti wanita-wanita yang bekerjaya . dan para suami , kalau boleh luangkanlah banyak masa pada hari minggu bersama isteri dan anak-anak , bawa berjalan-jalan melihat dunia luar , dah hari-hari biasa isteri hanya di rumah , isteri bila dah sentiasa di rumah kawan pun tak berapa ramai, baginya suami adalah segalanya, bila ajak keluar saja , ingat pergi shopping , keluar jalan- jalan kat taman , tasik pun dah rasa hati happy dan berbunga-bunga .

Masih ingat cerita seorang bos saya , isteri aku surirumah saje , kadang-kadang aku bosan jugak dia asyik membebel je , tapi tau tak ? dia bukannya sengaja , surirumah ini kadang-kadang dia bosan juga duduk dirumah , buat kerja rumah setiap hari. kadang-kadang dia tak ada kawan nak bersembang . kesian kan , sebab tu aku balik kerja , dia bercerita itu dan ini , memang penat balik kerja tu , tapi cuba tanamkan diri kita enjoy bila dengar dia cerita . hari minggu bawak keluar jalan-jalan , tak cukup duit pergi shopping cukuplah bawa jalan-jalan kat tasik atau taman sambil lihat anak-anak bermain. and u look , mesti ada perubahan pada isteri , dari dulu kuat membebel dan stress , akan beransur-ansur kurang. Isteri pun kena juga faham , suami balik kerja penat-penat , cuba hulurkan air dahulu. biar sejuk tekak , dapat rest sikit . yang penting toleransi .

kalau isteri nak buat kerja sampingan bagi je , yang penting tidak menganggu aktiviti rumahtangga. In Shaa Allah . kerja sampingan yang tak menyusahkan diri sendiri , ada juga pendapatan dia , kalau ada nak shopping lebih , atau nak bantu kewangan keluarga ni kan , cuba dulu kerja sampingan modal yang sikit . contohnya Shaklee yang kau buat sekarang ni , cuma RM 69 sahaja . tak rugi pun kalau cuba .

Alhamdulillah .

jom kita bersama menuju kejayaan menjadi surirumah yang di segani dan berjaya. 

             CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel

FACEBOOK : Aizah Azlem

0 comments:

Post a Comment