Thursday, 19 May 2016

9 Tahun Bekerja Di PETRONAS dan Akhirnya Saya ......

Assalamualaikum semua , bagaimana anda hari ni ? pertama soalan yang saya ingin ajukan ialah
Adakah anda sedang bekerja ? atau sudah menjadi surirumah tangga? baru di berhentikan ? baru resign ? atau impian ingin menjadi surirumah dengan berjaya ?

yang mana satu situasi anda ? dulu situasi saya impian juga ingin menjadi surirumah yang berjaya. dan sekarang saya sedang berusaha ke arah itu .

Apa yang terjadi pada saya setelah 9 tahun bersama PETRONAS ? Adakah saya di kenakan VSS yang berlaku beberapa bulan lepas ?  tidak di nafikan ramai kawan-kawan saya dikenakan vss . saya harap kawan-kawan saya terus berjaya walau dengan apa kerjaya yang anda ada .  In Shaa Allah rezeki itu milik Allah .



Alhamdulillah saya masih bekerja di PETRONAS sehingga tarikh 16.05.16 . Saya tidak di kenakan VSS , atau dipecat TETAPI saya resigned dengan 2 minggu Notis . Bila saya dengar bebetul kata-kata dalam video seorang kakak ini sama dengan apa yang saya alami, semangat saya tiba-tiba melonjak selain sokongan daripada suami .  apa yang akak ni kata sampai buat saya berfikir , istiqarah  sebelum buat tindakan secepat ini .





jalan ceritanya sama dengan saya :)


bukan senang saya  ingin membuat keputusan untuk resigned , kerana ia adalah masa depan saya . kerjaya saya . tapi di fikirkan kenapa kita takut jika ingin merubah masa depan kita kepada lebih maju . 9 Tahun saya di Petronas, adalah masa yang panjang, dari saya belum berkahwin sehingga sekarang ada anak 2. tipu saya kata tidak sedih, tipu saya kata tak risau . tapi percayalah rezeki dari Allah.

Padamulanya, saya mengira segala kos dengan pendapatan gaji saya, bila dikira di fikirkan , mungkin saya boleh dapat seperti gaji sekarang dengan focus membuat shaklee .

Biz Shaklee ni mmg lah sangat2 senang. tapi bukan lah maksud senang tu goyang kaki geleng kepala terus Ka-Ching duit masuk atau lepas doa je turun singgit dua dari langit. tak. PASTI takkan jadi begitu. sunnatullah/hukum alam, nak apa2 pun musti kena usaha. jadi, usahalah sungguh2. fokus, komited & doa.
PASTI, Allah/Tuhan akan bagi ganjaran yg setimpal.
PASTI!
- Kata-kata Master Zainul .

Yang buat saya terkejut dan sebak . malam last saya kerja tiba-tiba anak sulong saya yang berusia 3 tahun 7 bulan datang memeluk saya , cium saya dengan senyuman , kata-katanya .

ibu... terima kasih ibu.. esok ibu tak pergi kerja dah , terima kasih ibu .. 
dia memeluk saya sehingga tertidur .. Allahuakbar ..

9 Tahun saya Di Petronas .

saya amat happy , ramai kawan-kawan office yang rapat dengan saya , tidak kenal erti usia , bangsa dan agama . Ya Allah kami memang rapat . Alhamdulillah . sedih memang tidak usah di kata bila hampir hari-hari terakhir saya Di PETRONAS . Allahuakbar .

Kawan-kawan office mula tahu minggu last sebelum 16.5.16 , ramai yang mesej , yang bagi email dan sebagainya . memang saya sebak kadang-kadang menitis air mata sendirian di tempat saya . tapi saya kena kuat dan yakin , mungkin pilihan ini adalah terbaik untuk diri saya dan keluarga .

pada hari last kerja, boss dan kawan-kawan adakan farewell untuk saya . Allahuakbar rasa sedih dan terharu tidak terucap dengan kata-kata . sebelum itu juga ramai kawan-kawan belanja lunch , sarapan pagi bersama . selain itu ada juga yang hulurkan hadiah sebgai kenangan kita . Allahuakbar tiada kata selain terima kasih dan berdoa semoga kalian di tambahkan rezeki dan berjaya dunia akhirat.

inilah kenangan yang sempat di rakamkan ...









Di antara email pembakar semangat .. yg lain banyak lagi dan di simpan :) 






terima kasih semua ... In Shaa Allah sama-sama kita doakan kita berjaya di dunia dan akhirat . 
persahabatan kita kekal hingga bila-bila .. 

9 Tahun di PETRONAS amat bermakna dalam hidup saya . suka dan duka , tawa dan tangis segalanya di sini . di ibaratkan inilah rumah kedua dan keluarga kedua saya . 

In Shaa Allah ada masa dan umur kita bersua lagi . :) 

doakan saya berjaya menjadi surirumah yang berjaya bersama shaklee :) tak semestinya kita takde kerja makan gaji . kita tidak boleh berjaya


nota pembakar semangat :

mak saya pernah inform pada saya .. ada seseorang inform .
ohh anak ko nak berenti kerja , jadi surirumah , belajar tinggi-tinggi , baik anak aku tak belajar mana pun jadi surirumah juga ...  Allahuakbar ,... saya juga tersentap seketika ..
saya kata surirumah juga perlu ada pelajaran , surirumah tidak semestinya duduk dirumah tidak boleh berjaya . In Shaa Allah perancangan Allah pasti terbaik ..





Jika berminat ingin tahu mengenai shaklee , product shaklee , business shaklee , jangan lupa hubungi saya :) 


7 comments:

  1. good luck sis.
    rezeki ada di mana-mana.

    ReplyDelete
  2. in Shaa Allah terima kasih sis :)

    ReplyDelete
  3. Suka sangat kata-kata DAO..."kadang-kadang kita terlalu bagus di organisasi...bila Allah takdirkan kita keluar dari organisasi tersebut...Allah tentukan jalan yang lebih baik di luar organisasi tersebut" .

    Saya sudah alaminya apabila suami amik keputusan untuk resign.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu farah... in shaa Allah

      Delete
    2. Betul tu farah... in shaa Allah

      Delete
  4. Alhamdullilah sis, doakan saya juga untuk menyusul ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. in Shaa Allah .. jika itu adalah jalan terbaik untuk kita pasti akan dipermudahkan.

      Delete