Monday, 22 August 2016

Cara Hilangkan Bau Hapak Karpet Dengan Mudah Dan Jimat

Assalamualaikum semua . Beberapa hari lalu , saya ada terbaca mengenai cara hilangkan hapak bau karpet ni , Alhamdulillah saya pun dah buat memang senang je buatnya .

Maklumlah , bila ada anak-anak memang macam-macam juga tertumpah di karpet kan . bila lama-lama karpet kita jadi berbau hapak kan ?



ok jom kita tengok macam mana caranya :-

permulaanya kita mestila sediakan bahan terlebih dahulu .. bahannya ialah :-

1) soda bikarbonat
2) Essential Oil - ikut suka bau apa-apa :)
3) Botol kosong
4) vacum

macam gambar kat bawah ni  :-


botol tu apa-apa botol pun boleh guna , tapi aizah ni botol recycle shaklee banyak, jadi aizah guna je . 


Lepas tu cara buatnya :- 

1) Buatkan lubang pada penutup botol kita tadi seperti gambar di bawah ni . 



2) Aizah buang label botol dan tulis cuci karpet , penting ni nanti takut tertukar dengan yang lain . 

3) Masukkan soda bikarbonat ke dalam botol , lepas tu tuang sedikit Essential Oil tadi  . macam dalam gambar kat bawah ni :- 


4) Tutup dengan tusung tadi , Goncangkan dulu bagi soda dan Essential Oil serata . 

5) Taburkan keseluruh karpet kita :- 


6) Barulah kita vacum kan keseluruh karpet kita .. 


7 ) Alhamdulillah wangi jugak bau karpet ni . kalau nk sentiasa bau harum , kenalah selalu buat , bukan hanya sekali je :) 

Selamat mencuba semua ... 

jom share , mesti ramai orang guna karpet kan :) 





0 comments:

Post a Comment