Wednesday, 21 December 2016

Disebalik Sayur Yang Segar

Segar betul sayur kita , simpan dalam peti ais berhari hari tang tula juga segarnya ye tak ?
.
kadang-kadang sayur segar bugar sangat ni pun kita risau juga , zaman sekarang ada petani yang guna racun makhluk perosak dan bahan toksin pada sayuran. aizah pun banyak juga baca pasal ni . dan effectnya mungkin jadi punca beberapa penyakit. aishh bukan aizah reka cerita baca tau . ce gugel klu tak caya.
.
risaukan makanan rutin kita tu , takkan makan tak de sayur . hambar pulak hidangan 

Image may contain: text and food

ADA JE CARA YANG BETUL tu kan . apa yang kita perlu buat .
1) basuh bebetul sayur tu , rendam dulu dengan air . aizah kadang tu rendam dulu dalam basic H . lepas tu baru basuh cuci cuci . tapi jangan rendam lama hilang pula khasiat kang.
2) basuh dulu sebelum potong .
3) kalau nak simpan dah boleh la simpan dalam peti ais letak dalam plastik atau bekas tertutup.
4) Tanam je sayur sendiri , sayur organik bebas racun kat rumah kita . aaa kawasan sempit ? in Shaa Allah boleh , ce ceduk idea kat blog ni


in Shaa Allah , makanlah tanpa ragu .
eyh eyh lupa , cara masak pun kena betul tau . haaa . masak biar nutrisi tu masih ada . ramai yang kurang amalkan cara masak sayur yang betul ni .
KEKALKAN KHASIAT SAYUR KETIKA MEMASAK tu. masak jangan lama-lama sangat tau.
.
jika nak panaskan sayur yang dah dimasak, panaskan sekali je untuk kekalkan nutrisi tu .
eyh dah berapa banyak pun kita langgar je basuh gitu-gitu je dan masak pun main hentam.
nak menanam sayur organik sendiri macam kabur je ni.
.
sebab tulah aizah makan juga vitamin shaklee walaupun rasa hari-hari je aku makan sayur . atas sebab-sebab kat atas ni la . ambil vitalea. 1 biji vitalea tu sama dengan 20 jenis hidangan yang berkhasiat tau. selain tu aizah ambil juga vitamin lain untuk protect diri dari penyakit merbahaya.
.
kenapa aizah pilih shaklee sebab ia dari bahan semulajadi tanpa racun mahupun bahan terlarang yang boleh memudharatkan badan .
makanan zaman canggih tak sama dah khasiat dengan zaman tok kaduk kita dulu .
ambil vitamin , mencegahkan lebih baik ye tak :)
ha semoga bermanfaat la post aizah ni ye semua .
in shaa Allah . semoga kita sihat sokmo dengan keizinan Allah. 


1 comment:

  1. betul !! pape pun saya memang akan basuh semua sayur dengan basic H untuk singkirkan ( in shaa Allah ) sisa racun serangga..

    ReplyDelete