Thursday, 2 November 2017

5 Bahan ini Bantu Turunkan Suhu Badan Anak Demam Secara Sponging Lap

Assalamualaikum , ibu mana yang tak runsing kalau anak demam , suhu naik sikit pun kita dah berjaga-jaga kan. Kalau boleh kita nak demam anak cepat pulih, tak mahu lama-lama. Anak demam ini ada pelbagai punca sama ada dari demam perubahan cuaca, demam virus , demam selsema, demam nak tumbuh gigi, demam berjangkit dengan rakan sekolah dan sebagainya. 



Dalam masa kita mencuba pulihkan demam anak dengan perubatan moden di hospital dan klinik, kita pun boleh juga ikhtiar menurunkan suhu dengan bahan semulajadi. Cuma pastikan bahan yang kita gunakan kita selamat dan tidak merbahaya pada anak kita .

Kenali tahap suhu demam anak kita , tahap demam anak kita boleh ukur dari berapa suhu badan anak kita .

Suhu demam ringan : 37.5 - 38.4 darjah celcius
Suhu demam biasa : 38.4 - 39.9 darjah celcius
Suhu demam tinggi : 40.0 - 41.4 darjah celcius

Bagi saya suhu anak 38.5 tu dah tinggi dan kalau berlarutan wajib bawak anak kita ke hospital atau klinik. kita juga perlu berjaga-jaga supaya tidak berlaku sawan kerana suhu terlalu tinggi.


Apakah itu Sponging ? 

Sponging ni kalau dikalangan kita lebih dikenali dengan jelum atau lap badan anak kita semasa demam , cara ini adalah alternatif untuk menurunkan suhu dengan cepat selain mengambil ubatan . 

Cara Sponging 

1) Sediakan air suam dalam besen atau mangkuk 
2) Sediakan 3 tuala kecil 
3) Rendamkan tuala tadi ke dalam air suam 
4) Lapkan pada badan anak, terutamanya di bahagian perut , leher ,ketiak dan celah peha. 
5) lakukan setiap 30 minit 


Pesanan daripada Doktor Abdul Rahim ,
Cara-cara menurunkan suhu tubuh bila DEMAM.
 A. Gunakan kain tuala kecil di basahkan dgn AIR PANAS SUAM (Tapid Sponging) lalu diletak di dahi, perut, leher, ketiak & celah paha. Air hangat suam ni bantu pembuluh darah di kulit mengembang lalu membuka pori2 & mudahkan mengeluarkan panas dari dlm tubuh.
 B. Adalah satu KESILAPAN jika anda:
 1. Menggunakan air sejuk, air AIS, atau KETUL AIS…sbb hal ni bukannya menurunkan suhu tubuh tapi MENINGKAT lagi suhu badan, kerana air yang dingin menyebabkan pembuluh darah di kulit mengecut sehingga panas yang dibawa darah ke kulit terhalang.
 2. Apa tah lagi bila DEMAM ada yg suruh mandikan anak dgn AIR SEJUK. Kesian sianak lagi mengigil serta lagi naik demamnya. Klu nak buat esperimen…hihihi jika kita emak ayah DEMAM….cuba pi terus MANDI AIR SEJUK……Pijak lantai bilik air pun dah mengetar…apatah lagi MANDI AIR SEJUK!! Klu PERIOK YANG PANAS JIKA DIBASUH AKAN BERASAP…Biar periok tu sejuk dulu…baru basuhkan….bukan??

5 Bahan ni kita boleh ikhtiar untuk turunkan suhu anak kita , aizah juga gunakan cara ini sebagai salah satu cara . 


1) Air Asam Jawa . 
Air asam jawa ni memang aizah selalu guna , biarlah orang kata bau dia tak wangi mana , tapi demi nak turunkan suhu demam anak aizah jelum je. 
cara dia ambil asam jawa , kemudian letak kan dalam air suhu biasa dan seterusnya bolehla jelum kepada anak kita .  Alhamdulillah suhu anak beransur turun. cubalah 


2) Bunga Dan Daun Bunga raya 
Ingat lagi masa anak saya demam masa kat kampung , mak petik bunga dan daun bunga raya putih . letak dalam air biasa kemudian gaul gaulkan sedikit bagi keluar lendir bunga raya tu . kemudian jelum badan anak . sejukkk je . Alhamdulillah suhu anak pun cepat turun juga . 


3) Air Lemon 
Air lemon ni pun aizah pernah cuba juga untuk anak-anak aizah , hiris lemon sebiji atau dua biji kemudian perahkan kedalam tab atau besen , mandikan anak dengan air lemon tersebut 


4) Basic H 
Sejak kenal Basic H ni , aizah memang guna basic h je dah untuk sponging anak-anak aizah ketika demam. senang , mudah dan tak de bau yang tidak senang . memang wajib stok basic h ada dirumah , kadang bawak kemana sahaja kalau travel . Alhamdulillah suhu anak cepat turun kalau sponging dengan air basic h ni . ibu-ibu wajib ada ni .


yang ini aizah campurkan lemon , biasanya aizah buat air basic h je pun dah ok . 

5) Herbal Blend

 Alhamdulillah ingat sangat ada customer repeat order herbal blend , dia kata bagus sangat . anak dia demam dia sapu herbal blend keseluruh badan anaknya , alhamdulillah dengan izin Allah suhu anak nya turun .  Dan aizah juga selalu sapu herbal blend di pada . herbal blend sangat istimewa ,, ia cream yang wajib kami ada walau di mana berada . 


Orang kata , " Kalau boleh demam ni pindah dekat ibu , pindahla dekat ibu nak, ibu tak pe demam macam mana pun, ibu tak sanggup dah tengok anak ibu demam macam ni " . pernah terdetik ? 

Naluri seorang ibu kan . tapi ianya tetap anak kita yang demam . jadi salah satu usaha kita untuk anak cepat sembuh dan suhu cepat turun  boleh kita guna basic h dan herbal blend ni . In Shaa Allah baby pun boleh guna sebab dia tidak ada bahan terlarang dan stroid . 

kalau boleh ibu nak buat apa sahaja supaya suhu anak cepat turun dan inilah cara semulajadi yang ibu wajib cuba . 

Jom dapatkan herbal blend dan basic h untuk anak kita 

Hubungi saya di :-

Klik button Whatsap di bawah ini untuk terus whatsap saya atau seperti no tertera di bawah  :)




Atau anda boleh membuat pembelian secara online dengan mudah di :- 


Disclaimer  :  Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat,menyembuh atau mencegah sebarang penyakit baca selanjutnya......

1 comment: