Orang perempuan memang tak lari dengan masalah keputihan, apa yang membezakan adalah tahap keputihan yang di alami. Keputihan wanita ada tahap dan peringkatnya, keputihan biasa-biasa sehinggalah keputihan yang memudharatkan kesihatan dalaman wanita. Ada yang menganggap keputihan ini biasa sahaja tetapi kita perlu berhati-hati jika ada perubahan contoh warna pada keputihan di alami,Jika ia serius perlu dapatkan rawatan keputihan daripada doktor. Jika keputihan normal, ia bewarna putih atapun krem ia tidak gatal dan juga tidak berbau. Manakala keputihan yang ada jangkitan akan berubah warna kuning atau kehijauan atau, keputihan ini akan menyebabkan bau busuk dan juga kegatalan pada kemaluan.

Warna keputihan menunjukkan tahap teruk atau tidak keputihan yang kita alami. jom cek :-


1) Keputihan tidak berwarna dan nipis seperti putih telur :-
Jika warna keputihan kita seperti ini, ia bermakna kita sedang waktu subur. Keputihan ini normal bila beberapa hari selepas period.

2) Keputihan berwarna sedikit coklat
Ia normal jika selepas haid, kemungkinan ia adalah lebihan daripada haid.

3) Keputihan berwarna putih beserta tebal
Kebiasaanya ia berlaku beberapa hari sebelum haid.

4) Keputihan hanya berair dan tidak berbau

5) Keputihan berwarna putih, tebal dan rasa gatal.

6) Keputihan warna Kuning Kehijauan
jika keputihan anda telah bertukar warna kuning kehijauan, ia menandakan perlu dirawat segera kerana ia mungkin ada jangkitan yang serius. Ia akan disusuli dengan rasa gatal di bahagian vagina dan berbau busuk.

7) Keputihan bercampur darah
Jika anda alami keputihan bercampur darah ini, saya sarankan anda berjumpalah doktor untuk cek selanjutnya. Ia mungkin petanda anda ada masalah rahim seperti radang pangkal rahim .

Walau keputihan kita masih di tahap terkawal, tetapi saya sarankan atasilah ia dari awal sebelum ia menjadi parah dan bertukar warna yang membahayakan. Jika anda sedang alami warna-warna bahaya ketika leputihan, jangan risau, kita ikhtiar yang terbaik. Jadi aizah nak kongsikan pada anda cara yang selamat dan sangat berkesan untuk atasi masalah keputiahan ini :-

jangan ambil masa yang lama berfikir untuk ikhtiar atasi masalah keputihan ini, jagailah kewanitaan kita sebaik mungkin, kerana ia aset penting untuk kita .
aizah ingin juga kongsikan testimoni yang telah mengambil set yang membantu hilangkan keputihan yang teruk :-


TESTIMONI 9 : SITI NORIZA SALEH
.
[MASALAH KEPUTIHAN TERUK DAN BERBAU YANG DIALAMI BERTAHUN-TAHUN PULIH DENGAN SET KESIHATAN RAHIM]
.
KEPUTIHAN. Sejak zaman anak dara lagi dah ada masalah keputihan ni. Tapi tak tahulah ia makin lama makin teruk bila dibiarkan. Lagi lagi masa sekolah menengah dulu, aktif dengan badan beruniform. Hari hari ada latihan kawad kaki, belum dikira ber”camping” lagi. Bab kebersihan memanglah tak jaga sangat. Masa tu pula, takdelah didedahkan pasal masalah yang boleh dihidapi di tempat sulit macam sekarang ni. Dulu bab bab tu semua disembunyikan. Ia jadi isu yang memalukan.
.
Keputihan adalah perkara normal bagi setiap wanita. Keputihan dianggap normal jika cecair yang keluar adalah jernih, tak berwarna, tak berbau dan tak berasa gatal-gatal .. Keputihan menjadi bermasalah atau boleh juga dianggap berpenyakit jika cecair berwarna pekat, warna putih kekuningan , berbau , bergumpal dan berasa gatal.
Keputihan ni mulalah sedikit, tapi lama lama ia menjadi teruk bila semakin gatal saat berpeluh. Sehinggakan terpaksa memakai pad pantyliner setiap hari untuk elakkan gatal semakin menjadi jadi. Tapi, tak tahu nak bertanyakan pada siapa untuk elak macamana keputihan tu. Sampaikan, kerap sangat basuh di bahagian tersebut setiap kali gatal, atau membuang air besar. Ke hulu hilir bawa “femine wash” untuk pastikan bahagian tersebut di basuh bersih. 
.
Masa mengandung, masalah keputihan semakin menjadi jadi dan bila diajukan pada doktor dan nurse semasa “check up” bulanan, diaorang kata memang itu masalah biasa untuk ibu hamil. Lagi jadi masalah bila perut semakin membesar dan ia menjadi jadi semakin gatal. Ada orang suruh basuh bahagian tersebut dengan air sirih yang direbus dan letakkan daun sirih di bahagian tersebut. Kak Ct buat juga. Tapi sekejap je hilang gatalnya. Esok lusa, ia datang balik.
.
Pernah berjumpa doktor dan doktor pun sahkan masalah keputihan Kak Ct sangat teruk. Jadi doktor masukkan sejenis ubat untuk mengelakkan bakteria merebak ke dalam organ organ dalaman. Ambil juga ubat yang diberikan oleh doktor, tapi hanya seminggu atau selagi makan ubat yang diberikan. Bila tak makan ubat, ia datang balik. Doktor sendiri tak bagi kak ct makan ubat yang dose lebih tinggi sebab masa tu tengah mengandung. 
.
Akhirnya, selepas bersalinkan Zafran, dan mencari maklumat berkenaan suplemen penyusuan, terjumpa artikel berkenaan merawat masalah keputihan juga. Macam best, nak cuba juga. Jadi belilah set penyusuan ( ALFALFA, ESP, SR VITAMIN C, B COMPLEX, VITALEA, OSTEMATRIK) dan add on garlic untuk elakkan bakteria semakin merebak dan bantu matikan kulat dibahagian tersebut. 
.
Tak sangka, selepas 2 3 bulan konsisten ambil alfalfa dan garlic, masalah keputihan dapat diatasi. Bermula dengan kurang rasa gatal walaupun berpeluh, sehingga dah kurang bau, suami juga akhirnya menegur akan kurangnya masalah keputihan tersebut. Kalau tak, sebelum ni, dia juga komplen akan masalah yang kak ct hadapi. Lama lama, kak ct juga yang malu sendiri dengan keadaan begitu. Ianya, waktu “bersama” adalah waktu yang seronok, tapi ia jadi sebaliknya dengan bau yang tidak sedap dan akhirnya, keinginan itu terus mati disitu. Sedih sangat
.
Tapi kini, Alhamdulillah, walaupun ia tak 100% hilang, ia tidak lagi berbau teruk dan keputihan pun pada tahap yang baik dan hanya datang sebelum 2 3 hari nak haid saja. Pantyliner pun dah lama tak guna. Nak bergerak aktif pun dah tak risau akan berpeluh banyak dan mula gatal gatal. Seronok sangatlah. Garlic dan alfalfa, 2 suplemen wajib yang kak ct ambil hari hari. KITA ENJOYS!!!
.
Bawang putih memang diketahui sangat berguna untuk kesihatan manusia kerana membantu dalam membunuh parasit, membantu dalam sistem pernafasan, perbaiki sistem penghadaman dan kandungan tenaga yang rendah. Manakala alfalfa pula adalah sejenis herba dan sangat diakui dalam keberkesanan untuk kesihatan dalaman wanita. Alfalfa bertindak sebagai kacip fatimah buat isteri. Kacip Fatimah?? Tau tau jelah apa manfaat nya kan? Yang itu pun kak ct dapat manfaatnya. Buat suami tersenyummm saja. opss

Image may contain: 1 person, smiling

Jadi bertindaklah segera untuk kembalikan kesegaran faraj kita dan juga kesihatan dalaman wanita sebelum ia lebih teruk dan memudharatkan kita.

hubungi aizah jika anda ingin set membantu atasi keputihan shaklee ini :-

Klik button Whatsap di bawah ini untuk terus whatsap saya atau seperti no tertera di bawah  

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.